Periode | Lektioner | Forløb | Mål Kompetencer Stofområder | Noter |
Ca 3 uger | Ca. 15 | | Problembehandling - Eleven kan planlægge og gennemføre problemløsningsprocesser
- Eleven har viden om elementer i problemløsningsprocesser
Repræsentation og symbolbehandling - Eleven kan argumentere for valg af matematisk repræsentation
- Eleven har viden om styrker og svagheder ved repræsentationer, der udtrykker samme matematiske situation
- Eleven kan anvende udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
- Eleven har viden om notationsformer, opstilling og omskrivning af udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
| Tal - Eleven kan anvende reelle tal
- Eleven har viden om irrationale tal
Regnestrategier - Eleven kan udføre sammensatte beregninger med rationale tal
- Eleven har viden om regningsarternes hierarki
| |
Ca. 3 uger | Ca. 15 | | Repræsentation og symbolbehandling - Eleven kan argumentere for valg af matematisk repræsentation
- Eleven har viden om styrker og svagheder ved repræsentationer, der udtrykker samme matematiske situationer
| Tal - Eleven kan anvende reelle tal
- Eleven har viden om irrationale tal
Måling - Eleven kan omskrive mellem måleenheder
- Eleven har viden om sammenhænge i enhedssystemet
| |
Ca. 2 uger | Ca. 10 | | Repræsentation og symbolbehandling - Eleven kan argumentere for valg af matematisk repræsentation
- Eleven har viden om styrker og svagheder ved repræsentationer, der udtrykker samme matematiske situation
- Eleven kan anvende udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
- Eleven har viden om notationsformer, opstilling og omskrivning af udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
Kommunikation - Eleven kan kommunikere mundtligt og skriftligt med og om matematik med faglig præcision
- Eleven har viden om fagord og begreber samt enkelt matematisk symbolsprog
| Tal - Eleven kan anvende reelle tal
- Eleven har viden om irrationale tal
Funktioner - Eleven kan anvende lineære funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer
- Eleven har viden om repræsentationer for lineære funktioner
Geometriske egenskaber og sammenhænge - Eleven kan undersøge sammenhænge mellem længdeforhold, arealforhold og rumfangsforhold
- Eleven har viden om ligedannethed og størrelsesforhold
Måling - Eleven kan omskrive mellem måleenheder
- Eleven har viden om sammenhænge i enhedssystemet
- Eleven kan bestemme mål i figurer ved hjælp af formler og digitale værktøjer
- Eleven har viden om formler og digitale værktøjer, der kan anvendes ved bestemmelse af omkreds, areal og rumfang af figurer
| |
1-2 uger | Ca. 5 | | Problembehandling - Eleven kan planlægge og gennemføre problemløsningsprocesser
- Eleven har viden om elementer i problemløsningsprocesser
Repræsentation og symbolbehandling - Eleven kan argumentere for valg af matematisk repræsentation
- Eleven har viden om styrker og svagheder ved repræsentationer, der udtrykker samme matematiske situation
- Eleven kan anvende udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
- Eleven har viden om notationsformer, opstilling og omskrivning af udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
Kommunikation - Eleven kan kommunikere mundtligt og skriftligt med og om matematik med faglig præcision
- Eleven har viden om fagord og begreber samt enkelt matematisk symbolsprog
| Tal - Eleven kan anvende reelle tal
- Eleven har viden om irrationale tal
Regnestrategier - Eleven kan udføre sammensatte beregninger med rationale tal
- Eleven har viden om regningsarternes hierarki
| |
Ca. 2 uger | Ca. 10 | | Repræsentation og symbolbehandling - Eleven kan argumentere for valg af matematisk repræsentation
- Eleven har viden om styrker og svagheder ved repræsentationer, der udtrykker samme matematiske situation
Kommunikation - Eleven kan kommunikere mundtligt og skriftligt med og om matematik med faglig præcision
- Eleven har viden om fagord og begreber samt enkelt matematisk symbolsprog
Hjælpemidler - Eleven kan vælge og vurdere hjælpemidler til samme matematiske situation
- Eleven har viden om muligheder og begrænsninger ved forskellige hjælpemidler
| Regnestrategier - Eleven kan udføre sammensatte beregninger med rationale tal
- Eleven har viden om regningsarternes hierarki
Formler og algebraiske udtryk - Eleven kan beskrive sammenhænge mellem enkle algebraiske udtryk og geometriske repræsentationer
- Eleven har viden om geometriske repræsentationer for algebraiske udtryk
Geometriske egenskaber og sammenhænge - Eleven kan undersøge sammenhænge mellem længdeforhold, arealforhold og rumfangsforhold
- Eleven har viden om ligedannethed og størrelsesforhold
Placeringer og flytninger - Eleven kan analysere mønstre og symmetrier i omverdenen
- Eleven har viden om kategorisering af geometriske mønstre og symmetrier
| |
Ca. 2 uger | Ca. 10 | | Problembehandling - Eleven kan planlægge og gennemføre problemløsningsprocesser
- Eleven har viden om elementer i problemløsningsprocesser
Repræsentation og symbolbehandling - Eleven kan anvende udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
- Eleven har viden om notationsformer, opstilling og omskrivning af udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
Kommunikation - Eleven kan kommunikere mundtligt og skriftligt med og om matematik med faglig præcision
- Eleven har viden om fagord og begreber samt enkelt matematisk symbolsprog
| Geometriske egenskaber og sammenhænge - Eleven kan undersøge sammenhænge mellem længdeforhold, arealforhold og rumfangsforhold
- Eleven har viden om ligedannethed og størrelsesforhold
Geometrisk tegning - Eleven kan undersøge todimensionelle gengivelser af objekter i omverdenen
- Eleven har viden om muligheder og begrænsninger i tegneformer til gengivelse af rumlighed
Måling - Eleven kan bestemme mål i figurer ved hjælp af formler og digitale værktøjer
- Eleven har viden om formler og digitale værktøjer, der kan anvendes ved bestemmelse af omkreds, areal og rumfang af figurer
| |
Ca. 4 uger | Ca. 20 | | Ræsonnement og tankegang - Eleven kan skelne mellem enkelttilfælde og generaliseringer
- Eleven har viden om forskel på generaliserede matematiske resultater og resultater, der gælder i enkelttilfælde
Hjælpemidler - Eleven kan vælge og vurdere hjælpemidler til samme matematiske situation
- Eleven har viden om muligheder og begrænsninger ved forskellige hjælpemidler
| Geometriske egenskaber og sammenhænge - Eleven kan undersøge egenskaber ved linjer knyttet til polygoner og cirkler, herunder med digitale værktøjer
- Eleven har viden om linjer knyttet til polygoner og cirkler
Placeringer og flytninger - Eleven kan analysere mønstre og symmetrier i omverdenen
- Eleven har viden om kategorisering af geometriske mønstre og symmetrier
| |
51 | Ca. 5 | Færdigheder | Repetition med opgaver fra fanen Færdigheder | | |
Ca 3 uger | Ca. 15 | | Problembehandling - Eleven kan planlægge og gennemføre problemløsningsprocesser
- Eleven har viden om elementer i problemløsningsprocesser
Repræsentation og symbolbehandling - Eleven kan argumentere for valg af matematisk repræsentation
- Eleven har viden om styrker og svagheder ved repræsentationer, der udtrykker samme matematiske situation
- Eleven kan anvende udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
- Eleven har viden om notationsformer, opstilling og omskrivning af udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
| Tal - Eleven kan anvende decimaltal, brøk og procent
- Eleven har viden om sammenhængen mellem decimaltal, brøk og procent
- Eleven kan anvende reelle tal
- Eleven har viden om irrationale tal
Regnestrategier - Eleven kan udføre sammensatte beregninger med rationale tal
- Eleven har viden om regningsarternes hierarki
| |
Ca. 3 uger | Ca. 15 | | Modellering - Eleven kan afgrænse problemstillinger fra omverdenen i forbindelse med opstilling af en matematisk model
- Eleven har viden om strukturering og afgrænsning af problemstillinger fra omverdenen
- Eleven kan vurdere matematiske modeller
- Eleven har viden om kriterier til vurdering af matematiske modeller
Ræsonnement og tankegang - Eleven kan skelne mellem hypoteser, definitioner, og sætninger
- Eleven har viden om hypoteser, definitioner og sætninger
- Eleven kan skelne mellem enkelttilfælde og generaliseringer
- Eleven har viden om forskel på generaliserede matematiske resultater og resultater, der gælder i enkelttilfælde
Repræsentation og symbolbehandling - Eleven kan argumentere for valg af matematisk repræsentation
- Eleven har viden om styrker og svagheder ved repræsentationer, der udtrykker samme matematiske situation
| Statistik - Eleven kan vælge relevante deskriptorer og diagrammer til sammenligning af datasæt
- Eleven har viden om statistiske deskriptorer, diagrammer og digitale værktøjer, der kan behandle store datamængder
| |
Ca. 2 uger | Ca. 10 | | Modellering - Eleven kan afgrænse problemstillinger fra omverdenen i forbindelse med opstilling af en matematisk model
- Eleven har viden om strukturering og afgrænsning af problemstillinger fra omverdenen
- Eleven kan vurdere matematiske modeller
- Eleven har viden om kriterier til vurdering af matematiske modeller
Repræsentation og symbolbehandling - Eleven kan argumentere for valg af matematisk repræsentation
- Eleven har viden om styrker og svagheder ved repræsentationer, der udtrykker samme matematiske situation
Hjælpemidler - Eleven kan vælge og vurdere hjælpemidler til samme matematiske situation
- Eleven har viden om muligheder og begrænsninger ved forskellige hjælpemidler
| Statistik - Eleven kan vælge relevante deskriptorer og diagrammer til sammenligning af datasæt
- Eleven har viden om statistiske deskriptorer, diagrammer og digitale værktøjer, der kan behandle store datamængder
- Eleven kan undersøge sammenhænge i omverdenen med datasæt
- Eleven har viden om metoder til undersøgelse af sammenhænge mellem datasæt, herunder med digitale værktøjer
- Eleven kan kritisk vurdere statistiske undersøgelser og præsentationer af data
- Eleven har viden om stikprøveundersøgelser og virkemidler i præsentation af data
| |
Ca. 2 uger | Ca. 10 | | Repræsentation og symbolbehandling |