Uge | Emne | Kompetenceområde og mål | Materiale |
33 - 34 | ”Min sommerferie” – tankekort og skriftlighed | | |
34 | Fortællende tekster - om vinger og frihed | Læsning Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge. – Forberedelse – Tekstforståelse Fortolkning Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster. – Oplevelse og indlevelse – Undersøgelse – Fortolkning | Dansk.gyldendal.dk |
35 | Instruerende tekster - at læse for at gøre noget. | Læsning Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge. – Forberedelse – Tekstforståelse Fremstilling Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer. – Fremstilling – Respons | Dansk.gyldendal.dk |
36 - 37 | Regulerende tekster | Læsning Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge. – Forberedelse – Afkodning – Tekstforståelse Fremstilling Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer. – Planlægning – Fremstilling | Dansk.gyldendal.dk |
38 | Informerende tekster | Læsning Eleven kan læse og forholde sig til tekster i faglige og offentlige sammenhænge. – Forberedelse – Tekstforståelse Fremstilling Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer. – Planlægning – Forberedelse – Fremstilling | Dansk.gyldendal.dk |
38 - 41 | Værklæsning: ”Et mærkeligt skib” af Anita Krumbach Udover at læse Anita Krumbach værk, som i 2009 vandt børnebogsprisen, skal vi også i teatret og se dramatiseringen af værket. | Fortolkning Eleven kan læse med fordobling Eleven har viden om at læse på, mellem og bag linjerne | Bog: Et mærkeligt skib (lånes på e-reolengo) Teaterstykke |
43 – 46 | Kortfilm Vi skal analysere og fortolke forskellige kortfilm og til slut i forløbet skal i lave jeres egen filmtrailer | Fremstilling Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer. – Planlægning – Forberedelse Fortolkning Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster. – Oplevelse og indlevelse – Undersøgelse | Dansk.gyldendal.dk |
47 - 51 | Tingseventyr | Fremstilling Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer. – Planlægning Fortolkning Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster. – Oplevelse og indlevelse – Fortolkning – Perspektivering | |
1 – 4 | Nabosprog | Kommunikation Eleven kan kommunikere i enkle situationer med nordmænd og svenskere – Sprog og kultur Eleven har viden om ligheder og forskelle mellem dansk, norsk og svensk kultur | Vi lærer nordiske sprog 1 og Vi læser nordiske tekster 1 |
5 - 7 | Genreforløb: ”Novellen” | Fortolkning Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster. – Oplevelse og indlevelse – Undersøgelse – Fortolkning – Perspektivering | |
9 – 12 | Skab læselyst på skolen! Et innovationsforløb, hvor gamma skal udvikle, producere og gennemføre en læselyst-kampagne på skolen! | Fremstilling Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer. – Planlægning – Fremstilling – Respons Kommunikation Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer. – Dialog – Sproglig bevidsthed | |
14 - 18 | Billedfortællinger | Fremstilling Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer. – Planlægning Fortolkning Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster. – Oplevelse og indlevelse – Fortolkning Kommunikation Eleven kan kommunikere med bevidsthed om sprogets funktion i overskuelige formelle og sociale situationer. – Krop og drama | |
19 - 20 | Skriv fiktion Vi skal arbejde med begrebet ”fiktion” og eleverne skal selv producere fiktive tekster. | Fremstilling Eleven kan udarbejde skriftlige produkter – Fremstilling – Respons – Korrektur | Dansk.gyldendal.dk |
21 - 25 | Værklæsning: ”Når man kalder på døden” af Joy Lieberkind Dansk.gyldendal.dk har lavet et værkforløb, som vi skal arbejde med. | Fortolkning Eleven kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster – Oplevelse og indlevelse – Fortolkning | Bog: Når man kalder på døden (CFU) |