Klasse: | TAU | Team / lærer: | MO |
| Mål for undervisningen: | Årsplan for dansk 2020/2021 i Tau
Formålet med undervisningen i dansk er at fremme elevernes oplevelse af sproget og styrke deres bevidsthed om sprog.
Undervisningen lever op til kravene af ’Fælles mål for faget dansk’.
Undervisningen vil tage udgangspunkt i elevernes forudsætninger.
Der arbejdes med sprog i forskellige situationer, f.eks tale, lytte, skrive, læse samt eksperimentere med ord.
I løbet af året arbejder vi med arbejdsbogen “Min første danskbog”, små læs og forstå-hæfter, rim, litteratur, læsning, grammatik (ordklasser) samt stavning.
MIN FØRSTE DANSKBOG
I dette hæfte repeteres de enkelte bogstavers lyde og skriveretning. Bogstavernes rækkefølge er valgt ud fra anvendelighed, så de gennemgåede bogstaver nemt kan indgå i ord, eleverne selv kan læse og skrive. Der er opgaver, hvor eleverne trænes i at lytte efter de enkelte bogstavers placering i ord og små krydsord, der knytter sig til de enkelte bogstaver. Der er også temasider om dyr, mig selv og sanser. Materialet er bygget op omkring genkendelige opgavetyper og lever op til Undervisningsministeriets færdigheds- og vidensmål for skriftlighed for 2. klasse.
Hæftet træner:
• Håndskrift og skriveretning • Elevens fonologiske opmærksomhed • Læsning og skrivning af småord • Læsning og skrivning af de mest almindelige ord på dansk • Skrivning af små sætninger
På forsidens inderside er trykt en billedordbog og bagest findes en liste med de mest almindelige ord.
Gennem hele året skal vi arbejde med
* bogstavrim, lyde og lege med ord.
* de 120 ord: Der er tusindvis af ord. 120 af dem er helt særlige, for dem bruger vi rigtig meget. Derfor skal vi lære og anvende de 120 ord.
*litteratur: Der arbejdes med billedbøger i løbet af året: ’Vitello’, ’Æde græs’, ’De tre Bukke Bruse i Badeland’, ’Den standhaftige tinsoldat’, ’Aben Osvald’. I litteraturarbejdet vil der være fokus på højtlæsning og genfortælling, hovedpersoner/bipersoner og personkarakteristik.
* juledansk og skrive til julemanden i julemåneden: børnestavning, traditioner.
Der kan indimellem forekomme lektier, dog i meget begrænset omfang.
Klasse: | TAU | Periode: | 2020-21 | Team / lærer: | KN |
| Årsplan engelsk 1. kl. NB! Årsplanen er vejledende, da den selvfølgelig skal tilpasses uforudsete begivenheder. 1 time om ugen. Lærer: Katja Nielsen Uge | Emne | | 33 | Welcome FM: Mundtlig kommunikation: Sprogligt fokus | | 34-36 | Alphabet 1 FM: Skriftlig kommunikation: Læsning | | 37-38 | Numbers 1 FM: Mundtlig kommunikation: Samtale | | 39-41 | Colours 1 FM: Mundtlig kommunikation: Samtale | | 42 | Efterårsferie | | 43-44 | Halloween FM: Mundtlig kommunikation: Sprogligt fokus Sproglæringsstrategier | | 45-46 | Days 1 FM: Mundtlig kommunikation: Sproglæringsstrategier | | 47-48 | Family 1 FM: Mundtlig kommunikation: Sproglæringsstrategier | | 49 og 51 | Christmas FM: Mundtlig kommunikation: Sprogligt fokus FM: Kultur og samfund: Interkulturel kontakt | | 52-53 | Juleferie | | 1 | New Year FM: Kultur og samfund: Interkulturel kontakt FM: Mundtlig kommunikation: Samtale | | 2-3 | Home 1 FM: Mundtlig kommunikation: Kommunikationsstrategier | | 4-6 | Alphabet 2 & Working with short words FM: Skriftlig kommunikation: Skrivning Læsning | | 7 | Valentine´s Day FM: Mundtlig kommunikation: Sprogligt fokus Sproglæringsstrategier | | 8 | Vinterferie | | 9-10 | Numbers 2 FM: Mundtlig kommunikation: Lytning | | 11-12 | Easter FM: Mundtlig kommunikation: Sprogligt fokus Sproglæringsstrategier | | 13 | Påskeferie | | 14-15 | Colours 2 FM: Skriftlig kommunikation: Sprogligt fokus | | 16-17 | Seasons 1 FM: Mundtlig kommunikation: Sprogligt fokus | | 18-20 | Body 1 + 2 FM: Mundtlig kommunikation: Sproglæringsstrategier Lytning FM: Skriftlig kommunikation: Sprogligt fokus Læsning | | 21-22 | Numbers 3 FM: Mundtlig kommunikation: Lytning | | 23-24 | Home 2 FM: Kultur og samfund: Engelsk som adgang til verden | | 25 | Bufferuge | |
|
|
|
|